PANDEMİ GÜNLERİNDE- RAMAZAN AYINDA  BESLENME NASIL OLMALI?

COVID-19 salgınından korunmada güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olmanın önemi biliniyor. Bağışıklık sisteminin normal çalışmasına devam etmesi belli başlı etmenlere bağlıdır.  Bu etmenler içinde beslenmenin önemli bir rolü vardır.

COVID-19 pandemisi ile mücadele ettiğimiz günlere denk gelen Ramazan ayında sağlıklı beslenme kurallarına geçmiş yıllarda olduğundan daha çok özen göstermeliyiz.

Oruç tutmaya karar vermiş vatandaşlarımız bağışıklık sistemini zayıflatmadan iftar ve sahurda dikkat etmesi gereken hususları şu şekilde sıralayabiliriz.

Oruç tutarken yeterli ve dengeli beslenmeye özen gösterilmelidir.

Bol sıvı tüketimine dikkat edilmelidir. Günde en az 2lt su tüketilmeye çalışmalıdır. Susama hissi duymadan bile iftar ve sahur arasında sık sık su , süt, ayran, sade soda, taze sıkılmış meyve-sebze suları, ıhlamur ve kuşburnu gibi bitki çayları tercih edilebilir.

Tek seferde büyük porsiyonlar yerine, iftardan sonra aralıklı ve her seferinde küçük porsiyonlar şeklinde beslenilmelidir.

Sahur öğünü atlanılmamalıdır. Hem açlık süresini daha fazla uzatmamış olur hem de günlük enerji ve besin öğeleri ihtiyacını karşılamış olursunuz. Sahurda süt, yoğurt, peynir, yumurta, tam tahıllı ekmekler gibi besinlerden oluşan hafif bir kahvaltı yapılabilir ya da çorba, zeytinyağlı yemekler, yoğurt ve salatadan oluşan bir öğün tercih edilebilir.

İftarda peynir, domates, zeytin gibi kahvaltılıklar veya çorba gibi hafif yemeklerle başlayıp 10-15 dakika sonra az yağlı et yemeği, sebze yemeği veya salatayla devam edebilirsiniz. Hem enerji veren hem de kan şekerini hızlı bir şekilde yükselten besinler; beyaz ekmek, pirinç pilavı, kızarmış patates gibi yiyecekler yerine bulgur pilavı, kepekli ekmek veya kepekli makarna vb. tercih edilebilir.

Çiğ veya az pişmiş hayvan ürünleri yemekten kaçınılmalıdır. İyi pişmiş yiyecekleri tercih edilmelidir.

İftardan sonra şerbetli tatlılar yerine sütlü tatlılar (sütlaç, güllaç, muhallebi vb.) veya meyve, hoşaf ve kompostolar tercih edilmelidir.

Beslenme düzenindeki değişikliklere bağlı olarak oluşabilecek kabızlığı önlemek için de sıvı tüketimine dikkat edilmelidir. Yemeklerde lif oranı yüksek yiyecekler (kuru baklagiller kuru fasulye, mercimek, nohut, kepekli tahıllar ve tam buğday ekmeği, sebzeler ve salata) tercih edilmelidir. Taze ve kuru meyveler, hoşaf ve kompostolar, hurma, ceviz, badem vb gibi kuru yemişler tüketilmelidir.

Sağlıklı beslenme için pişirme yöntemleri de önemlidir. Kızartma,kavurma ,tütsüleme yerine ızgara , haşlama,  buğulama, fırında pişirme yöntemleri tercih edilmelidir.

Bu beslenme önerileri herhangi bir kronik hastalığı olmayan bireyler için geçerlidir.Ramazan ayı süresince kronik hastalığı, metabolik bir rahatsızlığı ve düşük bağışıklık öyküsü olanlar vatandaşlarımız hem hastalıkları hemde COVID-19 salgını koşulları göz önüne alınarak hekim ve diyetisyen önerisi doğrultusunda hareket etmelidirler.

Pandemi yaşadığımız bu günlerde bağışıklığımızı güçlü tutmak adına beslenme kurallarına özen göstermeliyiz,

Osmaniye’li Hemşehrilerimin Ramazan-ı Şerif’ini en içten dileklerimle tebrik ediyor, bu mübarek ayın İslam alemi ve tüm insanlık için sağlık, sevgi, barış, kardeşlik ve huzura vesile olmasını temenni ediyorum.

Dr.Hasan Öznavruz

İl Sağlık Müdürü

 

Gönderiyi paylaş